06 Sep 2015

Ο Φιδέλ Κάστρο για τον Αλιέντε

Στο βιβλίο παρουσιάζονται για πρώτη φορά στο ...

06 Sep 2014

Τι είναι το κράτος; τι δημοκρατία χρειαζόμαστε;

Η παγκόσμια κρίση οδηγεί τις σύγχρονες καπιτ...

06 Sep 2013

Ο Τσε για το κράτος και την επανάσταση

Τα αυθεντικά κείμενα του Τσε και οι πρόσφατ...

26 Oct 2019

Το κράτος στην Κίνα (1949-2019)

Το κράτος στην Κίνα (1949-2019), εκδ. Τόπος, ...

06 Sep 2018

Estado y democracia en el siglo XXI, Madrid, Munoz Moya Editores, 2018

Πρόκειται για την έκδοση στα ισπανικά του βιβ...

27 Aug 2018

Τι δημοκρατία χρειαζόμαστε;1

στον τόμο Λ. Βατικιώτης (επιμ.), Έξοδος αδ...

18 Jan 2018

Το μέλλον της λαϊκής εξουσίας στην Κούβα

περ. Ουτοπία, τ. 123, 2018, σελ. 43-57 ...

06 Sep 2015

Ο Φιδέλ Κάστρο για τον Αλιέντε

Στο βιβλίο παρουσιάζονται για πρώτη φορά στο ...

06 Sep 2014

Τι είναι το κράτος; τι δημοκρατία χρειαζόμαστε;

Η παγκόσμια κρίση οδηγεί τις σύγχρονες καπιτ...

06 Sep 2013

Ο Τσε για το κράτος και την επανάσταση

Τα αυθεντικά κείμενα του Τσε και οι πρόσφατ...

26 Oct 2019

Το κράτος στην Κίνα (1949-2019)

Το κράτος στην Κίνα (1949-2019), εκδ. Τόπος, ...

06 Sep 2018

Estado y democracia en el siglo XXI, Madrid, Munoz Moya Editores, 2018

Πρόκειται για την έκδοση στα ισπανικά του βιβ...

Cat-1

    ΑΡΘΡΑ

    ΣΥΛΛΟΓΙΚΟΙ ΤΟΜΟΙ

    ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ


    1.     Η επίμαχη Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου είναι καταφανώς αντισυνταγματική, τόσο ως προς το περιεχόμενο των ειδικότερων ρυθμίσεών της όσο και ως προς τις προϋποθέσεις που θέτει το άρθρο 44 παρ. 1 του Συντάγματος για την έκδοση Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου. Η σχετική διάταξη ορίζει ότι απαιτείται η ύπαρξη “εκτάκτων περιπτώσεων”, “εξαιρετικά επείγουσας και απρόβλεπτης ανάγκης”. Παρά το γεγονός ότι το Σύνταγμα -κακώς βέβαια- παραχωρεί αυτή τη δυνατότητα και μάλιστα με τόσο αόριστους όρους, είναι φανερό ότι στη συγκεκριμένη περίπτωση καμμιά από τις παραπάνω προϋποθέσεις δεν συνέτρεχε.
    2.     Η πρακτική της έκδοσης Πράξεων Νομοθετικού Περιεχομένου από τις κυβερνήσεις που διαχειρίζονται την κρίση έχει πάρει χαρακτήρα χιονοστιβάδας. Η πρακτική αυτή επαναφέρει στην επικαιρότητα μια παλαιότερη επιστημονική και πολιτική συζήτηση. Το άρθρο 44 παρ. 1 του Συντάγματος δίνει στην πραγματικότητα τη δυνατότητα στην εκάστοτε κυβέρνηση να παραμερίζει τη Βουλή. Για το λόγο αυτό, η αντιπολίτευση, κατά τη συζήτηση αναθεώρησης του Συντάγματος το 1975, είχε σθεναρά αντιταχθεί στη δυνατότητα αυτή. Διέβλεπε ένα καίριο μέσο αποδυνάμωσης της δημοκρατίας και της Βουλής, δηλαδή ένα μέσο έμμεσης εκτροπής από τη δημοκρατική νομιμότητα. Αυτό ισχύει πολύ περισσότερο σήμερα με τη “βιομηχανία” έκδοσης Πράξεων Νομοθετικού Περιεχομένου.
    3.     Θέλω να ελπίζω ότι το Συμβούλιο της Επικρατείας θα σταθεί στο ύψος των περιστάσεων και των δημοκρατικών του παραδόσεων και θα ακυρώσει την Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου εισακούοντας το λαϊκό αίσθημα, κάνοντας δεκτά συνολικά τα αιτήματα της ομοσπονδίας των εργαζομένων στην ΕΡΤ. Θέλω να ελπίζω ότι δεν θα τα απορρίψει ούτε θα κρατήσει μια ενδιάμεση στάση. Είμαι όμως, παράλληλα, ανήσυχος γιατί η ιστορική εμπειρία καταδεικνύει ότι η Δικαιοσύνη μόνο σαν εξαίρεση μπορεί να έρθει σε αντίθεση με την κυβερνητική εξουσία όταν τίθενται κομβικής σημασίας ζητήματα που αφορούν στρατηγικές επιλογές του πολιτικού και κοινωνικού συστήματος. Υπάρχει άλλωστε και το αρνητικό προηγούμενο, όταν το ίδιο δικαστήριο θεώρησε σύμφωνο με το Σύνταγμα το Μνημόνιο.
    4.     Σε περίπτωση που η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας είναι θετική για τους εργαζόμενους, η κυβέρνηση είναι υποχρεωμένη να τη σεβαστεί. Πράγμα καθόλου βέβαιο, καθώς υπάρχει γενικά παράδοση μη εκτέλεσης των δικαστικών αποφάσεων από τις κυβερνήσεις, όταν αυτές δεν είναι αρεστές στην εξουσία, αλλά και το γεγονός ότι η σημερινή κυβέρνηση δείχνει να ολισθαίνει διαρκώς σε ένα αντιδημοκρατικό κατήφορο.
    5.     Πάντως, όλα θα καθοριστούν από τη δυναμική του αγώνα του ελληνικού λαού για ΕΡΤ δημόσια, δημοκρατική, ποιοτική, με σεβασμό στις κατακτήσεις των εργαζομένων, ενάντια στο αντιδημοκρατικό παραλήρημα της κυβέρνησης.


    ΒΙΒΛΙΑ