06 Sep 2015

Ο Φιδέλ Κάστρο για τον Αλιέντε

Στο βιβλίο παρουσιάζονται για πρώτη φορά στο ...

06 Sep 2014

Τι είναι το κράτος; τι δημοκρατία χρειαζόμαστε;

Η παγκόσμια κρίση οδηγεί τις σύγχρονες καπιτ...

06 Sep 2013

Ο Τσε για το κράτος και την επανάσταση

Τα αυθεντικά κείμενα του Τσε και οι πρόσφατ...

26 Oct 2019

Το κράτος στην Κίνα (1949-2019)

Το κράτος στην Κίνα (1949-2019), εκδ. Τόπος, ...

06 Sep 2018

Estado y democracia en el siglo XXI, Madrid, Munoz Moya Editores, 2018

Πρόκειται για την έκδοση στα ισπανικά του βιβ...

27 Aug 2018

Τι δημοκρατία χρειαζόμαστε;1

στον τόμο Λ. Βατικιώτης (επιμ.), Έξοδος αδ...

18 Jan 2018

Το μέλλον της λαϊκής εξουσίας στην Κούβα

περ. Ουτοπία, τ. 123, 2018, σελ. 43-57 ...

06 Sep 2015

Ο Φιδέλ Κάστρο για τον Αλιέντε

Στο βιβλίο παρουσιάζονται για πρώτη φορά στο ...

06 Sep 2014

Τι είναι το κράτος; τι δημοκρατία χρειαζόμαστε;

Η παγκόσμια κρίση οδηγεί τις σύγχρονες καπιτ...

06 Sep 2013

Ο Τσε για το κράτος και την επανάσταση

Τα αυθεντικά κείμενα του Τσε και οι πρόσφατ...

26 Oct 2019

Το κράτος στην Κίνα (1949-2019)

Το κράτος στην Κίνα (1949-2019), εκδ. Τόπος, ...

06 Sep 2018

Estado y democracia en el siglo XXI, Madrid, Munoz Moya Editores, 2018

Πρόκειται για την έκδοση στα ισπανικά του βιβ...

Cat-1

    ΑΡΘΡΑ

    ΣΥΛΛΟΓΙΚΟΙ ΤΟΜΟΙ

    ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ


     

    εφημ. ΤΑ ΝΕΑ, 29/7/2022

    Στην ένταση την οποία συντηρεί το τουρκικό αντιδραστικό καθεστώς το τελευταίο διάστημα, έρχεται να προστεθεί μια συστηματική διπλωματική επίθεση με οργανωμένα επιχειρήματα. Δεν θα αναφερθώ εδώ στην ακραία έως παραλογισμού αμφισβήτηση της κυριαρχίας ελληνικών νησιών ή στην έξω από τη λογική του Καταστατικού Χάρτη του ΟΗΕ αμφισβήτηση του δικαιώματος της Ελλάδας στην αυτοάμυνα των νησιών της. Θα σταθώ μόνο σε ένα τα επιχειρήματα της Άγκυρας που μοιάζει βάσιμο. Είναι εκείνο που αφορά το ζήτημα του εναέριου χώρου.

    Ο υπουργός Εξωτερικών της Τουρκίας για μια ακόμη φορά προσπάθησε να δικαιολογήσει τις συνεχείς παραβιάσεις του ελληνικού εναέριου χώρου προβάλλοντας τον ισχυρισμό ότι η Ελλάδα κακώς έχει εναέριο χώρο 10 ν.μ. τη στιγμή που τα χωρικά της ύδατα εκτείνονται μόνο στα 6 ν.μ. Ο συλλογισμός ολοκληρώνεται υποστηρίζοντας ότι ο εναέριος χώρος πρέπει να περιοριστεί στα 6 ν.μ. ώστε να είναι συμβατός με το διεθνές δίκαιο.

    Αν και το επιχείρημα της Τουρκίας είναι λογικοφανές, στην πραγματικότητα δεν ευσταθεί. Αυτό συμβαίνει γιατί ναι μεν η Ελλάδα παρουσιάζει αυτή την αναντιστοιχία αλλά η ουσία βρίσκεται στο γεγονός ότι η χώρα μας, κάτω από την απειλή πολέμου εκ μέρους της Τουρκίας, δεν έχει ασκήσει ακόμη το σύμφωνο με το διεθνές δίκαιο της θάλασσας δικαίωμά της να επεκτείνει τα χωρικά της ύδατα στα 12 ν.μ. Στην περίπτωση αυτή, θα έχει τη δυνατότητα να επεκτείνει και τον εναέριο χώρο αντιστοίχως στα 12 ν.μ. Η σημερινή αναντιστοιχία είναι προϊόν των τουρκικών απειλών.

    Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι οι ΗΠΑ δείχνουν διαχρονικά να συμμερίζονται τόσο αυτό το κάπως εκλεπτυσμένο όσο και τα άλλα, τα προφανώς έωλα, επιχειρήματα της Τουρκίας. Είναι γνωστή εξάλλου η γενικότερη σύμπλευση των ΗΠΑ με την Τουρκία όχι μόνο γενικά στα κρίσιμα γεωστρατηγικά θέματα αλλά και ειδικότερα στην αρνητική θέση που έχουν οι δύο χώρες ως προς το δίκαιο της θάλασσας.

    Έτσι, δεν είναι καθόλου τυχαία η πρόσφατη προτροπή του Αμερικανού υπουργού Άμυνας Λ. Όστιν προς τον Τούρκο ομόλογό του. Ζήτησε “να συνεχιστούν οι προσπάθειες για να μειωθούν οι εντάσεις στο Αιγαίο μέσω εποικοδομητικού διαλόγου”. Σε παρόμοιο πνεύμα, ο Αμερικανός υπουργός είχε ζητήσει λίγες μέρες νωρίτερα από τον Έλληνα ομόλογό του “πραγματιστικές λύσεις”.

    Είναι φανερό ότι οι ΗΠΑ πιστές στα συμφέροντά τους και στην πάγια πολιτική τους κρατούν “ίσες” αποστάσεις ανάμεσα στην επιθετικότητα της Τουρκίας και στην Ελλάδα. Τούτο σημαίνει ότι ο “εποικοδομητικός διάλογος” στον οποίο προτρέπουν και οι “πραγματιστικές λύσεις” τις οποίες προτείνουν, οδηγούν έντεχνα σε μεγαλύτερες ή μικρότερες εκπτώσεις από τα κυριαρχικά μας δικαιώματα.

    Γιατί όμως να μην τοποθετήσουμε το ζήτημα σε άλλη βάση; Να επιδιώξουμε έναν πραγματικά, και όχι προσχηματικά, εποικοδομητικό διάλογο και λύσεις όχι “πραγματιστικές” αλλά τέτοιες που θα υπερασπίζονται το διεθνές δίκαιο δηλαδή την εθνική μας κυριαρχία, τα κυριαρχικά δικαιώματα, την ειρήνη και τη φιλία των λαών.


    ΒΙΒΛΙΑ